Dark Mode On / Off

Zelfzorg als je thuiswerkt

Thuiswerken is de meeste van ons natuurlijk al meer dan bekend, net als dat zelfzorg ontzettend belangrijk is. Al onze leefwerelden (werk, school, ouder zijn, kind zijn, sociaal leven) zijn in de afgelopen 2 jaar samengekomen op een onwerkelijke en vrij abrupte manier. Meer dan ooit zijn we ons massaal bewuster geworden van hoeveel impact onze omgeving heeft op onze gezondheid en productiviteit. Ook hebben we kunnen ontdekken dat het lastig is om focus te behouden als er zoveel van je gevraagd wordt.

De transitie van een kantoorbaan naar thuiswerken is een van de grootste aanpassingen die we hebben moeten maken. Het is best lastig om een plek te creëren in je huis om ongestoord te kunnen werken, vooral als je niet alleen woont. Maar nu dat je huis en kantoor eigenlijk hetzelfde zijn, moet je meer dan ooit afstand nemen van je werk en voor jezelf zorgen. Makkelijker gezegd dan gedaan, Ik heb een paar tips voor je, zodat je in deze zoveelste lockdown je makkelijk kunt aanpassen en je ook nog goed voor jezelf kunt zorgen. De tips zijn ook handig voor als we voorbij de pandemie zijn, want goed voor jezelf zorgen, blijft een mooie nood voor altijd.

Balans tussen Werk en Het Leven

Balans tussen werk en het leven heeft een totaal nieuwe betekenis gekregen. Als het mogelijk is, zorg dan dat jouw werk niet in jouw slaapkamer plaatsvindt. Je slaapritme raakt namelijk beïnvloedt wanneer je ook in je slaapkamer werkt en dat heeft weer invloed op je mentale gezondheid. Ook is het belangrijk om je dagelijkse activiteiten te scheiden van je werk. Het is verleidelijk om tussen meetings door je was op te hangen of te stofzuigen, maar dit maakt de afstand tussen werk en het leven kleiner, wat weer sneller kan leiden tot een burn-out.

Creëer zelfzorgroutines

Het hebben van een ochtendroutine kan bepalend zijn voor de basis van jouw mentale gezondheid. Neem een douche, maak je klaar, drink je thee en mediteer. Wanneer je dagelijks hetzelfde doet in de ochtend, start je jouw dag met een leeg hoofd. Dit geldt dus ook voor de avond. Misschien is een avondroutine nog wel belangrijker zodat je kunt afschakelen van je werk. Zorg in elk geval dat je goed slaapt, want lang slapen alleen is niet altijd voldoende. Wat helpt bij een goede nachtrust: laat je telefoon en laptop ruim 1,5 uur met rust voordat je naar bed gaat. Het licht van deze schermen houdt je hersenen actief en door dit uit te zetten of uit de buurt te houden, leer je jouw hersenen dat het tijd is om lekker te gaan ontspannen.

Pauzes zijn je beste vriend

De kans bestaat dat je al 1,5 jaar thuiswerkt. Misschien heb je voor jezelf ontdekt wat wel en niet werkt voor jou. Er zijn altijd manieren om extra zorg te geven aan je mentale gezondheid, ook als je je oké voelt. Neem genoeg pauzes en gebruik je lunchpauze om een wandeling te maken. Werk buiten bij lekker weer. Blokkeer tijd in je agenda om even aandacht te besteden aan je huisdier, kind of om even te mediteren. Pauzes inlassen is een 4bewezen manier om jouw productiviteit te vergroten én je te helpen ontspannen.

Fysieke zelfzorg: Hydrateer en eet goed

Klinkt dit vanzelfsprekend? Vraag jezelf dan af hoe vaak je wegloopt van je laptop om even een appeltje te eten of een slok water te drinken? Sommige onderzoeken laten zien dat thuiswerken ervoor zorgt dat we juist méér gaan werken. Dus het is belangrijk om te blijven bijtanken terwijl je werkt. Het soort eten dat je consumeert heeft overigens ook effect op jouw mentale gezondheid. Dus loop af en toe weg van je werkplek, geef je hersenen een mini-reset en eet niet achter je laptop!

Als het niet lukt

Het maakt niet uit hoe je thuiswerk, het is in alle gevallen belangrijk om een balans te vinden voor jouw zelfzorg zodat je geen burn-outklachten krijgt. Werk gerelateerde stress zorgt er uiteindelijk voor dat je minder productief wordt. Sterker nog, als de klachten te lang duren, kan dit leiden tot symptomen van depressiviteit of overspannenheid. Als je denkt dat je burn-outklachten krijgt, probeer de bovenstaande tips dan nog bewuster toe te passen. Het is belangrijk om goed af te schakelen van je werk.

Gratis inzicht sessie

Heb je ondanks deze tips (en mogelijk vele andere tips) vragen over hoe je nou een routine ontwikkelt, of wil je advies over hoe jij de balans kunt terugvinden zodat je weer die leuke versie van jezelf wordt? Neem dan contact met me op of plan direct een gratis inzicht sessie in. Samen kunnen we kijken waar je tegenaan loopt en wat jouw behoeften zijn om die balans terug te vinden.

Advertisements

Lees ook: