Dark Mode On / Off

Wat is stress?

Waar denk je aan, als je denkt aan stress? Denk je aan het verhuizen naar je droomhuis? Denk je aan de baan krijgen die je altijd al hebt gewild? Denk je aan de aanschaf van een nieuwe auto? Of denk je aan te hoge werkdruk? En aan een slechte scheiding tussen werk en privé?

Al deze dingen kunnen stress creëren. Stressoren zijn activiteiten of omstandigheden die een stressreactie triggeren. Dit kan zijn door dingen waar je heel blij van wordt én dingen waar je niet helemaal achterstaat. Stress kan zelfs veroorzaakt worden door je zorgen te maken over situaties die nog moeten gebeuren, omdat je je alvast wil voorbereiden op die situatie. Stress heeft effect op je lichaam en je geest. Jouw eigen reactie op een specifieke stressor kan anders zijn dan die van een ander, maar door je er bewust van te zijn, kun je de controle krijgen over hoe jij erop reageert.

Grappig feitje: volgens diverse onderzoeken (de polls van Gallup bijvoorbeeld) ervaren mensen van 18 – 55 jaar meer stress dan mensen die ouder zijn. Als je ouder wordt, lijken de stresslevels af te nemen.

Stress is normaal

Stress is een normaal onderdeel van het leven. Wanneer je in een levensbedreigende situatie terecht komt, is de fysieke stressreactie jouw eerste verweer. Het triggert jouw lichaam om een adrenalineshot te produceren wat jou helpt om sneller weg te rennen of jezelf sneller te verdedigen met meer kracht. Ook maak je sneller keuzes in dit soort situaties om jezelf te beschermen. Je lichaam komt dan in een vecht of vlucht actie of je lichaam bevriest. Stress heeft invloed op je hartslag en veranderingen in je bloedsomloop die deze actie of bevriezing veroorzaakt.

Daarnaast is stress ook een stimulans om te handelen en groeien, waardoor je je beter kunt aanpassen aan veranderende en veeleisende omgevingen. Het kan je zelfs motiveren om beter in contact met mensen te komen. Stress is op zich niet iets negatiefs, het is echt onderdeel van het menselijk leven.

Langdurige stress

Waar stress een normaal onderdeel van het leven is, geldt totaal het tegenovergestelde voor langdurige stress. Het dagelijkse leven vraagt niet van jou om te vluchten of vechten tegen een levensbedreigende situatie.

Helaas reageert het lichaam op stress zoals het op natuurlijke manier zou reageren op een levensbedreigende situatie, wanneer je ineens voor een leeuw staat bijvoorbeeld. Desondanks helpt deze reactie niet bij alledaagse situaties. In de afgelopen 40 jaar is er op het gebied van technologie zoveel veranderd, dat de indeling van ons dagelijks leven totaal is veranderd. We krijgen op snellere manieren veel informatie op ons af en vaak is het ook nog eens niet gewenst. Dit soort stressfactoren zijn net zo schadelijk als een veel te hoge werkdruk, weinig balans tussen werk en het leven en een verhuizing of gezinsuitbreiding.

Gelukkig zijn er manieren om met stress om te gaan en helpen ze om de negatieve effecten van stress te verminderen. Dit heeft weer een positieve uitwerking op je gezondheid en welzijn. Want een van de belangrijkste oorzaken van stress is hoe je je verhoudt tot stress gerelateerde situaties. Denk je: tranquilo, morgen nog een dag? Of denk je: shit, het is bijna 17:30 uur en het moet vandaag af zijn?

Wil je van jouw klachten af?

Ik weet wel waar ik voor kies. Vooral omdat stress me ook veel klachten heeft gebracht: van hoofd- en buikpijn, tot haaruitval. Stress kan voor vele fysieke klachten zorgen, zonder dat we bewust doorhebben dat stress het achterliggende probleem is. Door bewuster keuzes te maken met dingen die invloed hebben op mijn gedachten en gevoelens, heb ik veel minder fysieke klachten. Ik voel me energiek en heb weer prachtig dik haar.

Om van stressklachten af te komen, kun je verschillende dingen doen:

Een aantal dingen kun je zelf al toepassen natuurlijk. Maar sommige dingen werken beter en fijner met begeleiding, zoals met een klankschaal behandeling of wanneer je geleide meditatie fijner vindt.

Bij Praktijk Ki kun je terecht voor al bovengenoemde tips. Als ervaringsdeskundige, maar ook als gekwalificeerde therapeut kan ik jou de begeleiding bieden die je nodig hebt wanneer je stressklachten ervaart. Dit doen we door middel van een traject van 4 sessies, of losse consults, afhankelijk van de ernst van jouw klachten. Wil je hier meer informatie over? Boek dan een afspraak voor een inzicht sessie, of neem direct contact met me op voor een afspraak.

Advertisements

Lees ook: